Boodschappenkaarten voor ouders/verzorgers

Scholen mogen met het Programma Schoolmaaltijden meedoen als ze in de doelgroep vallen. Hierdoor bereiken we kinderen en jongeren die de ondersteuning goed kunnen gebruiken. Bekijk hier de voorwaarden om deel te nemen. Voldoet een school aan de voorwaarden?

Dan kan de school kiezen voor ‘Boodschappenkaarten’ voor ouders/verzorgers. Hiermee kunt u zelf extra eten en drinken kopen voor uw kinderen. Dit geeft u mee naar school. U weet zelf het beste wat uw kinderen graag eten. 

Het Programma Schoolmaaltijden

Voor wie is het Programma Schoolmaaltijden?

Het Programma Schoolmaaltijden ondersteunt ouders/verzorgers van kinderen op basis- en middelbare scholen. Het is voor kinderen en jongeren die extra eten kunnen gebruiken. Het doel is dat ze voldoende en gevarieerd eten krijgen op school. Met genoeg groente, fruit, vlees en melkproducten. 

Dat kost veel geld. Misschien lukt het niet altijd om het eten te kopen dat u graag zou willen. 

U bent niet de enige. Samen willen we ervoor zorgen dat kinderen genoeg te eten hebben als ze naar school gaan. 

Kan mijn gezin meedoen?

De school van uw kinderen kan zich aanmelden bij het programma. Dat hoeft u als ouder/verzorger niet zelf te doen. Scholen die binnen de doelgroep vallen, mogen meedoen. Lees hier de voorwaarden. 

Er zijn al veel gezinnen in Nederland die meedoen aan het Programma Schoolmaaltijden. Uw aanmelding is anoniem. We zorgen voor uw privacy. 

Video’s ‘Informatie boodschappenkaart’ & ‘Zo vraagt u een boodschappenkaart aan’.

Video ‘Zo gebruikt u de boodschappenkaart’.

Wilt u steun om voldoende en gevarieerd eten voor uw kinderen te kopen? 

  • Dan kunt u dat laten weten aan de school van uw kinderen; 
  • De ondersteuning is anoniem en wordt niet bekend in de klas;
  • De school stuurt u een link voor een online aanmeldformulier; 
  • Op dit formulier beantwoordt u de vragen; 
  • Het Rode Kruis ontvangt de gegevens van het formulier; 
  • Zo kunnen we controleren of u gebruik kunt maken van dit programma; 
  • Daarna kijkt de school of ze de ouders/verzorgers die het formulier invullen kennen; 
  • De school ziet alleen uw naam, adres en telefoonnummer; 
  • De antwoorden worden met niemand anders gedeeld. 

Informatie over de boodschappenkaart

Hoeveel geld wordt er op de boodschappenkaart gezet?

  • Op de kaart wordt twee keer per maand nieuw geld gezet. 
  • Hoeveel dat is, hangt af van het aantal kinderen dat is aangemeld. 
    • Voor 1 kind: 2x per maand € 25 
    • Voor 2 kinderen: 2x per maand € 50 
    • Voor 3 of meer kinderen: 2x per maand € 75 
  • U kunt maximaal het bedrag uitgeven dat u per maand ontvangt: 
    • Bij 1 kind: € 50 per maand   
    • Bij 2 kinderen: € 100 per maand 
    • Bij 3 of meer kinderen: € 150 per maand 
  • Het bedrag op de kaart kan nooit hoger zijn dan € 150. Dus het is belangrijk om het geld dat u krijgt in dezelfde maand te gebruiken.   

Wat kan ik kopen met de boodschappenkaart?

Het is de bedoeling dat u extra eten voor uw kinderen koopt voor op school. Zij nemen dit mee en eten het op school op. 

Let op: met de boodschappenkaart kunnen alleen boodschappen betaald worden. U kunt er geen geld mee opnemen. Ook kunt u er niet in alle winkels mee betalen. 

Eerst waren er andere boodschappenkaarten, van Albert Heijn en Jumbo. Deze kaart kunt u blijven gebruiken tot eind december 2024. 

Waar kan ik de boodschappenkaart gebruiken?

De boodschappenkaart is een soort pinpas. U kunt de kaart gebruiken in allerlei winkels die eten verkopen in Nederland, zoals: 

  • Supermarkten; 
  • De meeste marktkramen, bakkers, slagers en toko’s die voedsel verkopen. 

Hoeveel geld staat er op mijn boodschappenkaart?

Hier kunt u kijken welk bedrag er op uw boodschappenkaart staat:

Inloggen boodschappenkaart

Tot wanneer loopt het Programma Schoolmaaltijden?

Het programma loopt tot eind december 2024. Dat betekent dat tot eind dit jaar geld op uw boodschappenkaart wordt gezet. Ook krijgen deelnemende scholen tot het einde van dit jaar geld voor eten op school. 

Hulp nodig? 

Op deze pagina vindt u een overzicht met vragen en antwoorden. 

U kunt terecht bij onze klantenservice via telefoon, sms of WhatsApp naar 097 010 204 851 (open ma-vrij 09.00-17.00 uur). Of klik hier voor het contactformulier.